Wyprzedaż z okazji Dnia Dziecka! Rabaty do -60% do 30 maja!

@LIEWOOD

Przewodnik po śnie dziecka

Sen: Wielki uzdrowiciel, odpoczynek i czas na przemyślenia. 

Jest tak samo ważny dla naszego organizmu jak jedzenie, picie i oddychanie. 

Sen jest jeszcze ważniejszy dla niemowląt, a jego zapotrzebowanie różni się w zależności od wieku. 

Zapewnienie dziecku wystarczającej ilości snu pozytywnie wpływa na wszystko, od jego rozwoju po nastrój i interakcje społeczne.

 ” Sen jest ważny dla regeneracji mózgu i ciała” – mówi pielęgniarka pediatryczna Marie Svahn. „Kiedy śpimy, przetwarzamy wszystkie wydarzenia dnia, nowe doświadczenia oraz przechowujemy wiedzę i wspomnienia. Sen wpływa również na układ odpornościowy. Brak odpowiedniego snu dotyka zarówno dzieci jak i dorosłych co może spowodować, że będziemy bardzo zmęczeni i rozdrażnieni”.

 Dzieciom, które miały problemy ze snem przez dłuższy czas, może być trudniej kontrolować nastrój, mogą również odczuwać smutek, frustrację i niepokój. Starsze dzieci mogą stać się bardziej impulsywne i bardziej otwarte.

Dorośli również odczuwają skutki złego snu. Mogą stać się ospali, stracić apetyt i czuć się przygnębieni. Jeśli doświadczasz tych problemów, poproś o pomoc pielęgniarkę pediatryczną, nie wstydź się poprosić o pomoc przyjaciół i krewnych, abyś mógł chociaż raz odespać nieprzespane noce. Może to być tak proste, jak poproszenie przyjaciela, aby przyszedł i przytulił twoje dziecko, podczas gdy ty drzemiesz obok niego na kanapie. 

Pamiętaj, że w naszej ofercie znajdują się nie tylko produkty dla dzieci ale i dorosłych. Możesz wybrać idealną ekologiczną pościel nie tylko dla malucha ale i dla siebie. Produkty marek Garbo & friends, Konges Slojd czy Numero 74 pomoga Ci wybrać produktu ekologiczne produktowane ze zrównoważonych materiałów.

@LIEWOOD

@LIEWOOD

Czego można się spodziewać między porodem a trzecim miesiącem życia?

Noworodki dużo śpią! Prawdopodobnie przekonasz się, że spędzają, więcej czasu śpiąc, niż czuwając w ciągu tych pierwszych kilku tygodni. Te zamknięte oczka są niezbędne dla ich wczesnego rozwoju i pomaga im to przetwarzać życie poza macicą, budząc się, aby dowiedzieć się więcej o świecie na który przyszły. Każde dziecko ma swój indywidualny cykl snu, który najprawdopodobniej będzie różnił się od innych dzieci, które znasz.

 Sen noworodka: Może wydawać się, że nie ma rytmu ani konkretnej przyczyny. Dziecko łatwo jest obudzić, ponieważ jest w śnie aktywnym, lekkim śnie, podczas którego powieki mogą trzepotać, a oddech jest nieregularny. Czasami mogą drgać lub wydawać ciche dźwięki, takie jak chrząknięcia lub płacz. Zwykle śpią w krótszych okresach, od 30 minut do około czterech godzin, w pozornie przypadkowych porach dnia i nocy.

 Nie jest niczym niezwykłym, że śpią od 16 do 18 godzin dziennie. W wieku czterech tygodni spada to do około 14 godzin. Zwykle jest to podzielone między 8-9 godzin w ciągu dnia i około 8 godzin w nocy. Zamiast jednego długiego snu, ten sen jest również podzielony na 1, 2-godzinne odstępy. Większość nie zaczyna przesypiać nocy, dopóki nie ukończy trzech miesięcy lub nie waży od 6 do 6.5 kilogramów. Około dwu trzecich dzieci może regularnie przesypiać całą noc przed ukończeniem szóstego miesiąca życia.

„Badania sugerują, że dzieci, które teoretycznie przesypiają całą noc, budzą się nawet kilka razy w ciągu nocy” - mówi Marie. „Nie potrzebują jednak pomocy rodziców, by ponownie zasnąć, co oznacza, że ich rodzice nie zauważają, że dziecko w ogóle się obudziło”. Kontrastuje to z dziećmi, które chcą być blisko rodziców i płaczą, dopóki rodzic do nich nie przyjdzie, a następnie potrzebują pomocy w ponownym zaśnięciu. Jest to obszar, w którym wiele dzieci różni się od samego początku”.

Ile snu potrzebuje noworodek?

Przypominamy jeszcze raz, że każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby. Noworodki mają również największe zróżnicowanie w ilości potrzebnego snu. Dzieci w wieku od 0 do 3 miesięcy zazwyczaj śpią od 16 do 18 godzin dziennie. Ich małe żołądki powodują to, że budzą się na jedzenie w odstępach 2-4 godzin przez całą dobę. Na rynku dostępnych jest wiele produktów dla dzieci, jednak niektóre z nich wyróżniają się pod względem produkcji oraz użytych materiałów. Smoczki, gryzaki czy butelki od marki Mushie gwarantują doskonałe materiały. Produkowane z nieszkodliwego naturalnego kauczuku.

 Jeśli masz obawy dotyczące tego, ile lub jak mało śpi noworodek, porozmawiaj o tym z lekarzem, ale pamiętaj, że wiele zdrowych noworodków śpi więcej lub mniej niż przeciętnie.

@BIBS_DENMARK

@BIBS_DENMARK

Gdzie powinien spać mój noworodek?

Małe dzieci do trzeciego miesiąca życia śpią najlepiej we własnym łóżeczku. Zanim będą mogły się same obrócić, zawsze muszą być usypiane na plecach. Badania wykazały, że zmniejsza to ryzyko zespołu nagłego zgonu niemowląt (Śmierć łóżeczkowa).

 W łóżeczku nie powinno być nic oprócz twardego materaca i ściśle dopasowanego prześcieradła. Nie zostaje spełniona norma bezpieczeństwa, jeśli między materacem a łóżeczkiem można zmieścić co najmniej dwa palców. Nie wkładaj do łóżeczka żadnych miękkich poduszek ani miękkich zabawek, ponieważ grozi to uduszeniem.

 Niektórzy rodzice preferują gondolę w okresie noworodkowym. Są mniejsze, a niektóre są przenośne, dzięki czemu można je przenosić ze sobą po domu. Pozwalają również postawić gondolę przy łóżku, aby dziecko mogło spać blisko Ciebie, nie będąc z tobą w łóżku.

Jak ćwiczyć bezpieczne wspólne spanie

 Niektórzy rodzice wolą mieć dziecko w łóżku, co jest praktyką znaną jako „Co-sleeping”. Wiele dzieci śpi również lepiej, gdy są blisko rodzica.

 „Na tym etapie możesz dzielić łóżko z dzieckiem. Najlepiej, jednak jeśli dziecko śpi położone wyżej w łóżku, blisko głów rodziców” – mówi Marie Svahn.

 Jeśli takie są twoje preferencje, łóżko powinno zapewnić bezpieczną przestrzeń. 

 W celu bezpiecznego wspólnego spania zalecamy:

 • Nie umieszczaj w miejscu do spania miękkich przedmiotów, które mogłyby utrudniać dziecku oddychanie lub powodować przegrzanie (na przykład poduszki i koce)

 • Upewnij się, że dziecko nie spadnie z łóżka ani nie utknie między ścianą a materacem

• Nie wpuszczaj do łóżka zwierząt ani innych dzieci

Ustanowienie rutyny u noworodka

Sen rządzi się rytmami okołodobowymi, 24-godzinnymi cyklami, które są częścią wewnętrznego zegara organizmu. Duża część tego rytmu jest napędzana przez ekspozycję na światło dzienne, które reguluje wewnętrzny zegar organizmu i sprawia, że czujesz się bardziej rozbudzony i czujny w ciągu dnia. Ciemność mówi twojemu ciału, że czas się wyciszyć.

 Większość dorosłych jest zsynchronizowana ze światłem i ciemnością po całym życiowym treningu, ale to nie to samo w przypadku noworodków. W łonie matki harmonogram snu dziecka jest zgodny z fizjologicznymi wskazówkami matki dotyczącymi dnia i nocy. Kiedy matka porusza się i nie śpi, serce i oddech dziecka przyspieszają. Zwalniają natomiast, gdy matka śpi.

Melatonina przechodząca przez łożysko może również wpływać na wewnętrzny rytm dziecka. Po urodzeniu nie mają już tej hormonalnej wskazówki i muszą wypracować swój własny rytm dobowy. Może to zająć dobre 12 tygodni, jeśli nie dłużej. Przygotuj się na odczekanie pięciu miesięcy, aż zaczną się oswajać w nocy, np. śpiąc więcej niż pięć godzin na raz.

Wprowadzanie dziecka w rutynę

„Rodzice i dzieci wspólnie tworzą swoje rutyny na podstawie ich potrzeby i poziom ambicji” – mówi Marie. „Rutyny są dobre dla dzieci, ponieważ uczą się poprzez powtarzanie. Wykonywanie tej samej rutyny każdej nocy stwarza poczucie bezpieczeństwa, ponieważ dziecko wie, czego się spodziewać”.

 Uwzględnianie ich w zgiełku codziennych zajęć i wystawienie ich na światło dzienne może pomóc im szybciej się przystosować do rutyny. Wieczorna rutyna może rozpocząć się od kąpieli lub mycia, założenia piżamy, wieczornego posiłku i bajki na dobranoc lub kołysanki. Możesz także spróbować masażu, który pomoże mu rozwinąć dojrzałe wzorce wydzielania melatoniny.

Zalecane jest, aby dziecko miało około godziny na odpoczynek i relaks przed snem. Jeśli budzą się w nocy na karmienie, ogranicz aktywność do minimum. Rób jak najmniej hałasu i ograniczaj nagłe ruchy, które mogą całkowicie rozbudzić dziecko. 

 „Rodzice potrzebują czasu, aby w pełni poznać dziecko, ale już w pierwszych miesiącach dobrze jest nauczyć dziecka różnicy między dniem a nocą. W ciągu dnia jest jasno i słychać hałas. W nocy jest ciemno i cicho. Włącz jak najmniej światła w nocy i mów cicho podczas wieczornej i nocnej zmiany pieluszek” – radzi Marie.

 Wierzcie lub nie, ale nie wszystkie dzieci naprawdę wiedzą, jak zasnąć. Znajomość znaków, na które należy zwrócić uwagę, może pomóc w nauczeniu dziecka samodzielnego zasypiania. Może to być pocieranie oczu, ziewanie i odwracanie wzroku.

Nie jest dobrym pomysłem pozwalać dziecku zasypiać w swoich ramionach. Mogą się do tego przyzwyczaić i oczekiwać, że muszą być zawsze trzymane, aby zasnąć. Oznacza to również, że mogą nie być w stanie samodzielnie zasnąć, jeśli na krótko obudzą się podczas cyklu snu.

@BIBS_DENMARK

@BIBS_DENMARK

Sen dziecka od trzeciego miesiąca życia

Po trzech miesiącach zauważysz znaczącą zmianę we wzorcach snu twojego dziecka. Niestety, ale od trzeciego do szóstego miesiąca może okazać się najtrudniejszym okresem snu. W tym przedziale czasowym sen twojego dziecka będzie przypominał sen dorosłego, z okresami snu lekkiego i głębokiego. Oto przegląd tego, czego możesz się spodziewać, chociaż zawsze pamiętaj, że do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie.

 • 3-4 miesiące: dzieci zaczynają mieć bardziej regularne wzorce snu, dopasowane do pory dnia i nocy. Nadal potrzebują dużo snu, od 15 do 18 godzin dziennie

 • 4-6 miesięcy: niemowlęta mogą zacząć spać 5-6 godzin na dobę i nadal potrzebują w sumie 15-18 godzin snu na dobę

 • 6-12 miesięcy: dzieci nadal potrzebują 15-18 godzin snu dziennie, ale mogą zacząć spać między 9-12 w nocy

 • 1-3 lata: małe dzieci w tym wieku potrzebują około 12-14 godzin snu dziennie

 • 3-6 lat: dzieci potrzebują 11-12 godzin snu dziennie

@KONGES_SLOJD

@KONGES_SLOJD

Karmienie dziecka w nocy

Małe dzieci do czwartego miesiąca życia są zwykle karmione piersią lub butelką w nocy. Dzieje się tak częściowo dlatego, że są głodne, ale potrzebują też kontaktu z człowiekiem oraz komfortu. Po czterech miesiącach nie muszą już jeść w nocy, pod warunkiem że przybierają na wadze (większość dzieci powinna osiągnąć 5.5 - 6 kilogramów, czyli wagę, przy której nie potrzebują już jedzenia w nocy). Wiele dzieci nadal chce jeść w nocy, więc to już zależy od rodziców, czy po tym wieku będą kontynuować nocne karmienie.

 Podejmij delikatne podejście do odzwyczajania dziecka od karmienia nocnego. Jeśli chcesz osiągnąć etap, w którym twoje dziecko otrzymuje pierwszą sesję karmienia lub butelkę po przebudzeniu, kilka karmień w ciągu dnia i kolejne karmienie tuż przed snem. Stopniowa praca nad takim harmonogramem ułatwi przejście dla wszystkich i oznacza mniejszy dyskomfort dla ciebie, jeśli karmisz piersią.

Jednym ze sposobów jest doliczanie dodatkowych 15-30 minut między każdym nocnym karmieniem. Twoje dziecko powinno za każdym razem zacząć spać dłużej co w końcu, spowoduje, że dziecko nie będzie budzić się na karmienie. Możesz także spróbować dawać im więcej jedzenia w ciągu dnia, aby czuły się nasycone lub pocieszać je w inny sposób, na przykład trzymając je lub kołysząc.

Regres snu dziecka

Kiedy już myślisz, że wdrożyłaś rutynę, twoje dziecko zaczyna często budzić się w nocy i odmawiać drzemki. Regres snu może wystąpić w każdym wieku, ale zwykle występuje w okresie 6 tygodni, 4 miesiące, 8-9 miesięcy, 15 miesięcy, 18 miesięcy i 2 lata.

 Zacznijmy od tego, że 4-miesięczna regresja snu jest stałą zmianą. Jeśli chodzi o inne regresje snu, te sposoby mogą pomóc ci radzić sobie bez utraty dotychczasowych postępów:

• Skoki wzrostu mogą być związane z regresami, więc nie bój się oferować dodatkowych posiłków twojemu dziecku. To nie będzie trwało wiecznie i wkrótce wrócisz do swojego ciężko wypracowanego harmonogramu

 • Pocieszaj je, ale nie wracaj do starych nawyków: przytulaj je, ale jeśli udało ci się odzwyczaić dziecko od smoczka, nie daj się skusić, by zaoferować mu go podczas regresji snu

 • Zapytaj o pomoc! Jeśli twoje dziecko nie śpi w nocy, to nie tylko ono się zmęczy. Poproś swojego partnera, przyjaciół lub członków rodziny o pomoc przy dziecku, lub pracach domowych

@GARBO_&_FRIENDS

@GARBO_&_FRIENDS

Kiedy przenieść dziecko do własnego pokoju?

Niemowlęta mogą od początku spać we własnym łóżeczku, jeśli oczywiście tego chcesz. Jeśli masz dziecko, które chce być blisko ciebie, przyzwyczajenie go do spania osobno może okazać się czasochłonnym procesem.

 Około 6-7 miesięcy to wiek, w którym dziecko może przenieść się do własnego pokoju, po tym czasie dziecko zaczyna bardziej przyzwyczaić się do otoczenia i zmagać się ze zmianą. Natomiast po 8 miesiącach mogą stać się bardziej przygnębione, jeśli nikogo nie ma w pobliżu.

„Jednym z wariantów jest położenie dziecka do łóżka, kiedy jest senne i ma chęć zasnąć, ale zanim faktycznie zasną” – sugeruje Marie. „Możesz wtedy głaskać dziecko po plecach, aż zaśnie. Czasami trzeba je podnieść, pocieszyć, a potem ponownie położyć, kiedy się uspokoi. Przyzwyczajanie dziecka do tego może zająć trochę czasu, ale ważne jest, abyś mógł pokazać, że jesteś dla niego obecna”.

Co zrobić, jeśli przyśni im się koszmar?

Koszmary są dość rzadkie, ale najczęściej występują w wieku od 3 do 12 lat. Zwykle pojawiają się około godziny po zajściu w sen, ale mogą wystąpić w późniejszym etapie. Koszmary nie stwarzają zagrożenia, mogą natomiast okazać się drażniące.

 Oznaki, że mają koszmar, obejmują krzyki i sprawianie wrażenia przestraszonych. Mogą machać lub odpychać cię, gdy próbujesz je pocieszyć. Te epizody mogą trwać do 20 minut i następnego dnia nie będą ich pamiętać

 Poniższe kroki mogą pomóc twojemu dziecku poradzić sobie po koszmarze:

 • Twoja obecność daje im znać, że są bezpieczni

 • Wysłuchaj ich i wyjaśnij, co się stało

• Pociesz je nastrojowym oświetleniem i przytulaniem

Podsumowując

Problemy ze snem nie są proste w zwalczaniu i wymagają dużo ciężkiej pracy zarówno ze strony rodzica, jak i dziecka. Pielęgniarka pediatryczna Marie Svahn uspokaja, że te problemy nie są trwałe. Możesz umilić dziecku oraz sobie ten czas zaopatrując się w niezbędne, naturalne produkty.

Pamiętaj, żeby zaopatrywać się tylko w produkty ekologiczne dobrej jakości.

Polecane marki dla dzieci i dorosłych:

„Wiele razy żałuję, że nie mogłam dać innym tej samej rady. Rodzice mają tendencję do złego snu nawet przez kilka lat, gdy maluch dorasta. Pamięć o tych ciężkich nocach przeminie. Być może pocieszająca będzie świadomość, że w środku tej całej bezsennej burzy pewnego dnia uda ci się odpocząć”.

Comments (0)

No comments at this moment